Aplikowanie o dotacje na założenie firmy w ramach działania 6.2 PO KL

Portret użytkownika admin

Jedną z możliwości uzyskania dofinansowania ze środków unijnych jest działanie 6.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, czyli Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Maksymalna kwota bezzwrotnej dotacji wynosi 40 tys. zł.

O możliwość dofinansowania mogą ubiegać się osoby, które zamierzają otworzyć własną działalność gospodarczą i w przeciągu ostatnich 12 miesięcy nie posiadały zarejestrowanej działalności. Warunkiem koniecznym otrzymania dotacji jest ukończenie szkolenia przygotowanego przez realizatora konkursu.

Podmioty udzielające dotacji

Wsparcie udzielane jest przez odpowiednie instytucje, które w ramach konkursu ogłaszanego przez Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy w Wałbrzychu otrzymują dofinansowanie na prowadzenie projektów aktywizujących przedsiębiorczość w regionie. Na drodze konkursu wyłaniani są tzw. Operatorzy wsparcia finansowego/realizatorzy konkursów, czyli jednostki pozarządowe, uczelnie wyższe, urzędy pracy, które będą udzielać dofinansowania osobom fizycznym chcącym założyć własną działalność gospodarczą.

Osoby zainteresowane dotacją – zamierzające otworzyć własną działalność - powinny śledzić listę Operatorów w przypadku województwa dolnośląskiego lista ta będzie umieszczona na stronie  Dolnośląskiego Urzędu Pracy (www.pokl.dwup.pl) bądź w punktach informacyjnych urzędu.

Lista kolejnych operatorów finansowych zostanie wyłoniona w II połowie 2010 roku.  Po podpisaniu umowy z każdym z wyłonionych projektodawców będzie zamieszczona informacja o podpisanej umowie w zestawieniu w zakładce "Załóż własną firmę" na stronie www.pokl.dwup.pl.

Gdy już wiadomo kto jest Operatorem działania 6.2. należy bezpośrednio kontaktować się z jednostką organizującą szkolenia, doradztwo oraz przyznanie dotacji.  Każdy Operator ustala swój regulamin zgodny ze „Szczegółowymi zasadami realizacji wybranych form wsparcia w ramach Działania 6.2”. Operator może zawęzić grupę docelową lub preferencyjną, dlatego też ważne jest, aby sprawdzać informacje umieszczane w instytucjach prowadzących działanie 6.2. bądź na ich stronach internetowych.

Osoba starająca się o przyznanie dotacji na otwarcie własnej firmy w działaniu 6.2. PO KL nazywana jest Beneficjentem Ostatecznym lub Uczestnikiem projektu.

Kolejne etapy na ścieżce beneficjenta w uzyskaniu dotacji

Poniżej opisane są etapy w jaki sposób krok po kroku w sensie formalno-proceduralnym wygląda staranie się o dotacje w ramach 6.2. PO KL ze strony Beneficjenta Ostatecznego.

REKRUTACJA

Pierwszym krokiem do uzyskania dotacji jest odnalezienie odpowiedniego Operatora, który organizuje konkurs odpowiedni dla naszego profilu działalności gospodarczej oraz grupy docelowej, czasami mogą istnieć różnice – zawężenia grupy docelowej zdefiniowane przez realizatora konkursu. Innym kryterium ubiegania się o dotację w danym konkursie może być wysokość oraz ilość przyznawanych jednorazowych dotacji.

Etap rekrutacji, w niektórych przypadkach, podzielony jest na dwie części – złożenie dokumentów rekrutacyjnych, a następnie rozmowę kwalifikacyjną.

Część 1. Dokumenty rekrutacyjne/ankieta rekrutacyjna

Poprzez ankietę rekrutacyjną/dokumenty rekrutacyjne lub w inny sposób wyznaczony przez Operatora, należy zapisać się do projektu oraz przybliżyć planowaną działalność gospodarczą. Po zgłoszeniu chęci uczestnictwa w projekcie Operator będzie oceniał pomysł prowadzenia działalności pod względem innowacyjności, realności wykonania, potencjału kandydata na przedsiębiorcę. Ten etap składa się z oceny formalnej oraz merytorycznej, następnie tworzony jest ranking ankiet oraz ogłoszenie wyników osób, które dostają się na szkolenia doradcze.

Ocena formalna - po upływie terminu składania wniosków zbiera się Komisja Rekrutacyjna składająca się z minimum 3 osób. Każdy wniosek oceniany jest formalnie przez jednego z członków Komisji. Wynik oceny znajduje odzwierciedlenia na Karcie Oceny Formalnej wniosku.

W innych przypadkach pracownicy biura projektu oceniają na bieżąco otrzymane wnioski/ankiety pod względem formalnym.

Ocena merytoryczna - ankiety, które przeszły pozytywnie przez ocenę formalną podlegają ocenie merytorycznej. Każda ankieta oceniana jest przez dwóch niezależnych członków Komisji. Punktowe oceny wpisywane są do Karty Oceny Merytorycznej. Po zakończeniu oceny punkty przyznane przez każdego z oceniających są sumowane, a następnie wyciągana jest z nich średnia, która decyduje o miejscu danego wniosku w rankingu.

Przykładowe kryteria oceny formalnej i merytorycznej:

·         zgodność z kryteriami uczestnictwa w projekcie (kryteria uczestnictwa dobierane indywidualnie poprzez danego Operatora konkursu),

·         poprawność dokumentacji rekrutacyjnej,

·         ilość otrzymanych punktów na karcie opisu planowanej działalności (przyznawanych m.in. za zaprezentowany pomysł na firmę, uzasadnienie pomysłu, efektywność ekonomiczna przedsięwzięcia).

Po ocenie formalnej, podczas której uczestnik może wnieść poprawki oraz po ocenie merytorycznej budowany jest ranking ankiet - osoby, które otrzymały największą ilość punktów zaproszone zostają do udziału w części szkoleniowo - doradczej projektu. Po wyklarowaniu się grupy osób zakwalifikowanej do szkolenia, tworzona jest również rezerwowa lista osób, w przypadku rezygnacji lub innych wypadków losowych osób z listy pierwszej. Następnie po zakończeniu pracy Komisja Rekrutacyjna ogłasza wyniki na stronie internetowej a osoby, które zakwalifikowały się do części szkoleniowo - doradczej informowane są o tym pocztą elektroniczną lub telefonicznie.

Część 2. Rozmowa rekrutacyjna

Czasami pierwszy etap rekrutacji składa się z dwóch części (zależne od operatora konkursu). Po zgłoszeniu się do konkursu i przesłaniu ankiety rekrutacyjnej, kolejną częścią rekrutacji może być rozmowa kwalifikacyjna, na podstawie, której wyłaniana jest grupa uczestników szkolenia. Oto przykładowe kryteria oceny rozmowy rekrutacyjnej:

·         perspektywa rozwoju firmy (trwałość projektu)

·         kwalifikacje zawodowe uczestnika

·         doświadczenie w przedmiocie planowanej działalności

·         osobiste predyspozycje do prowadzenia planowanego rodzaju działalności

·         Inne kryteria rozmowy rekrutacyjnej to:

·         zgodność oczekiwań Kandydata z ofertą szkoleniową projektu;

·         sprecyzowany pomysł na działalność gospodarczą;

·         znajomość i akceptacja zasad organizacyjnych projektu;

·         motywacja do podjęcia samozatrudnienia;

·         dyspozycyjność Kandydata.

Kryteria te, w zależności od ustaleń realizatora konkursu, mogą być oceniane w następujący sposób: w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bardzo źle; 5-bardzo dobrze. Punkty na każdej karcie oceniającego będą zliczane, a następnie sumy z poszczególnych kart będą do siebie dodawane. Z otrzymanej wielkości zostanie wyciągnięta średnia arytmetyczna.

Pierwszy etap jest zdecydowanie najważniejszy z tego względu, że na tym etapie zostaną zweryfikowane szanse powodzenia danego przedsięwzięcia oraz dalszy udział w projekcie. Dlatego też należy w sposób przemyślany opisywać chęć podjęcia działalności gospodarczej, np. charakterystykę klientów, charakterystykę konkurencji, stopień przygotowania inwestycji do realizacji i zakres planowanej inwestycji. Ponadto nie powinno się zostawiać wszystkiego na tzw. ostatni moment! Należy wziąć również pod uwagę wszelkie okoliczności niesprzyjające w przypadku oddawania ankiet/dokumentów  rekrutacyjnych – korki uliczne, zepsute ksera i drukarki oraz złośliwości wszelkich innych przedmiotów martwych itd.

Część szkolenio-doradcza

Kolejnym krokiem w staraniu się o bezzwrotną dotację jest przejście cyklu szkoleń przygotowanych przez Operatora w celu przygotowania przyszłego przedsiębiorcy do prowadzenia własnej działalności. Przed przystąpieniem do cyklu szkoleń Beneficjent Ostateczny oraz Realizator konkursu pospisują umowę o świadczenie usług szkoleniowo-doradczych. Szkolenia dotyczyć będą m.in. prowadzenia księgowości, marketingu, prawa pracy, prawa podatkowego, ubezpieczeń społecznych, przepisów BHP, prawa handlowego, prawa cywilnego, wdrażania i obsługi programów użytkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (programy służące do: wystawiania faktur, prowadzenia księgowości, rozliczania z ZUS i US), logistyki. Istotnym elementem szkoleń jest doradztwo grupowe bądź indywidualne, podczas którego istnieje możliwość skonsultowania przygotowanych dokumentów do aplikacji (wniosku o dotację, którego integralną częścią jest biznes plan). W celu dobrego przygotowania się do starania o dotację warto przejrzeć inne biznes plany dostępne w Internecie lub przedyskutować wątpliwości dotyczące biznes planu z ekspertem podczas doradztwa indywidualnego. Przykłady biznes planu można znaleźć m.in. na stronach:

·         http://dobrafirma.arleg.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=41

·         http://www.ipo.pl/biznes_plany

Wzór biznes planu określa każdy Operator konkursu, dokumenty do pobrania na stronie instytucji realizującej konkurs.

Ostatnim krokiem drugiego etapu jest składanie wniosków o dotacje oraz osobno o wsparcie pomostowe przed upływem określonego terminu.

Do wniosku o przyznanie wsparcia finansowego należy załączyć następujące dokumenty:

a)       biznes plan przedsięwzięcia na najbliższe 2 lata wskazujący wydatki, które przedsiębiorca planuje ponieść oraz źródła ich pokrycia uwzględniające środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości oraz inne środki wykorzystane do rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym środki własne (biznesplan powinien być przygotowany zgodnie z ogólnie obowiązującymi standardami dla danego typu podmiotu);

b)       oświadczenie uczestnika projektu o nieposiadaniu zarejestrowanej działalności gospodarczej w okresie 12 miesięcy przed przyznaniem środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości;

c)       oświadczenie uczestnika o nieskorzystaniu z innej pomocy dotyczącej tych samych wydatków kwalifikowalnych oraz o nieubieganiu się o pomoc na pokrycie samych wydatków kwalifikowalnych (rozpoczęcie działalności gospodarczej);

d)       oświadczenie uczestnika projektu o nieotrzymaniu w okresie co najmniej 3 lat poprzedzających dzień przystąpienia do projektu środków na podjęcie działalności gospodarczej pochodzących z funduszy publicznych;

e)       oświadczenie o niekaralności za przestępstwa popełnione przeciwko obrotowi gospodarczemu w rozumieniu ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. nr 88 poz. 553 z późn. zm.);

f)        oświadczenie o zamiarze zarejestrowania się jako płatnik VAT.

Wzór Wniosku o przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości oraz wzory załączników do Wniosku o przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości, o których mowa w punkcie a), c) i f) opracowuje instytucja wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia).

Ocena wniosków

Następnym etapem po szkoleniu jest ocena formalna i merytoryczna wniosków o wsparcie finansowe (wnioski o przyznanie dotacji w tym biznes planu) oraz ocena formalna i merytoryczna wniosków o wsparcie pomostowe. W przypadku pozytywnej oceny merytorycznej wniosku o wsparcie finansowe (w tym biznes planu) potencjalny beneficjent może liczyć na otrzymanie maksymalnie 40 tys. zł na założenie własnej firmy. Proces oceny wniosków przebiega dwuetapowo:

Ocena formalna wniosków o wsparcie finansowe - powołana zostaje Komisja Oceny Wniosków (KOW), w której zasiadają 4 osoby oraz obserwatorzy zewnętrzni. Podczas posiedzenia KOW dokonuje oceny formalnej złożonych wniosków a wynik oceny znajduje odzwierciedlenia na Karcie Oceny.

Ocena merytoryczna biznes planu - jeżeli wniosek przeszedł pozytywnie przez ocenę formalną, biznes plan dołączony do takiego wniosku podlega ocenie merytorycznej. Każdy biznes plan czytany jest przez dwóch niezależnych oceniających, którzy swoje oceny wpisują do Karty Oceny. Punkty przyznane przez każdego z oceniających są sumowane, a następnie wyciągana jest z nich średnia, która decyduje o miejscu danego wniosku w rankingu. Osobom, których wnioski uzyskały największą ilość punktów, przyznawane są dotację.

Ocena formalna wniosków o wsparcie pomostowe - wnioski o wsparcie pomostowe osób, których wnioski o wsparcie finansowe znalazły się na liście otrzymujących dotację, są oceniane przez KOW.

Ocena merytoryczna wniosków o wsparcie pomostowe - poprawne formalnie wnioski oceniane są przez dwóch niezależnych oceniających, którzy swoje oceny wpisują do Karty Oceny. Punkty przyznane przez każdego z oceniających są sumowane, a następnie wyciągana jest z nich średnia. Osoby, których wnioski otrzymają wystarczającą ilość punktów, otrzymają wsparcie pomostowe.

Pozytywna ocena wniosku następują wówczas, gdy wniosek otrzyma co najmniej 60% punktów ogólnej sumy punktów.

Każdy wniosek oceniany będzie przez dwóch członków Komisji Oceny Wniosków w oparciu o następujące (przykładowe) kryteria (Realizator konkursu może zmodyfikować kryteria):

·         doświadczenie zawodowe i umiejętności;

·         opis planowanego przedsięwzięcia;

·         plan marketingowy;

·         plany inwestycyjne;

·         prognozy ekonomiczne;

Inne kryteria to:

·         cel i przedmiot realizowanego przedsięwzięcia;

·         wydatki kwalifikowalne przedsięwzięcia;

·         intensywność pomocy de minimis;

·         maksymalne wartości pomocy de minimis;

·         doświadczenie zawodowe i umiejętności;

·         plan marketingowy i inwestycyjny;

·         promocja i reklama,

·         konkurencja,

·         lokalizacja,

·         usługa, produkt

·         możliwości rozwoju,

·         miejsca pracy,

·         stopień przygotowania do prowadzenia działalności,

·         uzasadnienie zakupów inwestycyjnych.

Nazwy poszczególnych kryteriów w różnych konkursach mogą się nieznacznie między sobą różnić. Kryteria oraz punktacja powinny być szczegółowo opisane w Regulaminie konkursu przygotowanym przez Operatora/Realizatora Konkursu.

W przypadku negatywnej oceny wniosku o przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości – istnieje możliwość odwołania się od decyzji KOW i złożenia wniosku o ponowną weryfikację dokumentów.

Wniosek o przyznanie środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości jest składany przed rozpoczęciem działalności gospodarczej przez Uczestnika, czyli zgłoszeniem podmiotu jako płatnika składek ZUS. Jednakże w momencie uzyskania pozytywnej oceny KOW o przyznaniu środków finansowych na rozwój działalności gospodarczej, uczestnik będzie musiał uzyskać taki wpis przed podpisaniem Umowy o otrzymanie wsparcia finansowego.

 

Pomoc de minimis

Pomoc de minimis z założenia jest to wsparcie o niewielkich rozmiarach, które nie zakłóca konkurencji na rynku. Pojęcie de minimis pochodzi i jest zgodne z prawem rzymskim, które twierdzi, że „de minimis non curat lex” (prawo nie troszczy się o drobiazgi). Pomoc de minimis liczona to pomoc o wartości do 200 tys. euro przeznaczona w przeciągu 3 lat podatkowych (w przypadku transportu drogowego – 100 tys. euro). Co ważne, pomoc de minimis kumuluje się tylko z inną pomocą de minimis, niezależnie od tego, na co i w jakiej wysokości została udzielona danemu przedsiębiorcy. Może być udzielana zarówno w trybie programu pomocowego, jak i jako pomoc indywidualna. W przypadku nadużycia pomocy przewidziane są procedury jej zwrotu.

Więcej nt. pomocy de minimis:

·         Rozporządzenie MRR z dnia 6 maja 2008, w sprawie udzielania  pomocy publicznej w ramach  PO KL

http://www.mrr.gov.pl/fundusze/pomoc_publiczna/regulacje_polskie/pokl/Documents/dc217491ce4a4f6f808d0e5e7c2a9e3a6.pdf

·         Zasady udzielania pomocy de minimis

http://podatki.gazetaprawna.pl/porady/33986,zasady_udzielania_pomocy_de_minimis.html

·         Pomoc de minimis

http://www.nowe-dotacje.pl/pomoc-de-minimis.php

·         Pomoc de minimis - zmiany w przepisach

http://www.nowe-dotacje.pl/pomocy-de-minimis-%E2%80%93-zmiany-w-przepisach.php

·         Czym jest pomoc de minimis i kiedy można ją otrzymać?

http://podatki.gazetaprawna.pl/porady/33987,czym_jest_pomoc_de_minimis_i_kiedy_mozna_ja_otrzymac.html

Realizacja dotacji

Umowa o dofinansowanie - to prawie ostatni etap ubiegania się o przyznanie dofinansowania. Wyniki oceny formalnej i merytorycznej wsparcia finansowego i pomostowego można znaleźć najczęściej na stronach internetowych Operatorów oraz na miejscu w siedzibie instytucji. Po pozytywnym przejściu oceny wniosku następuje wezwanie do podpisania umowy. W przeciągu 10 dni wnioskodawcy muszą podpisać umowę o przyznanie dotacji oraz rozpocząć proces rejestracji działalności gospodarczej.

Środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości mogą być przyznane tylko tym uczestnikom projektu, którzy zakończyli udział w etapie szkoleniowo-doradczym w projekcie realizowanym w ramach Działania 6.2 oraz zarejestrowali działalność gospodarczą.      

Uwaga! W przypadku, gdy Beneficjent Ostateczny starał się o przyznanie dotacji w innym konkursie, jednak nie uzyskał bezzwrotnej dotacji z powodu zbyt małej ilości punktów po ocenie merytorycznej wniosku o przyznanie dofinansowania, a zarazem etap szkoleniowo-doradczy ma już za sobą – wówczas nie musi powtarzać tego etapu w innym projekcie!

Środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości mogą zostać przeznaczone wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z:

·         zakupem środków trwałych (w tym również środków transportu z wyłączeniem podmiotów prowadzących działalność w zakresie drogowego transportu towarów),

·         zakupem oraz pozyskaniem wartości niematerialnych i prawnych,

·         zakupem środków obrotowych,

·         kosztami prac remontowych i budowlanych.              

Uczestnik, który podpisze umowę zobowiązany będzie do:

·         wniesienia wymaganego wkładu własnego w wysokości 10%;

·         korzystania ze środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym dokumencie oraz w programie pomocowym;

·         poddania się kontroli w zakresie prawidłowości korzystania ze środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości;

·         zwrotu udzielonych środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości w przypadku ich wykorzystania niezgodnie z zapisami umowy;

·         prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej rok od dnia podpisania Umowy na otrzymanie wsparcia finansowego;

W celu zabezpieczenia otrzymanej dotacji Uczestnik projektu zobowiązany jest do przedstawienia weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową.

Po podpisaniu umowy, beneficjentom pomocy wypłacane jest 80% wnioskowanej kwoty dotacji inwestycyjnej. Beneficjenci pomocy zgodnie z dołączonym do wniosku o wsparcie Harmonogramem rzeczowo-finansowym prowadzą zaplanowane przez siebie zakupy inwestycyjne. Po zakończeniu etapu inwestycyjnego, beneficjenci pomocy podlegają kontroli, sprawdzającej poprawność realizacji Harmonogramu rzeczowo-finansowego. Po pozytywnym wyniku kontroli wypłacane jest pozostałe 20% dotacji inwestycyjnej.

Równocześnie z chwilą zarejestrowania działalności, beneficjentom pomocy wypłacane jest wsparcie pomostowe. Wsparcie to wypłacane jest z góry, na dany miesiąc prowadzenia działalności, przez 6 kolejnych miesięcy. W ostatnim miesiącu otrzymywania wsparcia pomostowego beneficjent pomocy może wnioskować o przedłużenie wsparcia pomostowego na następne 6 miesięcy. Jego wniosek jest rozpatrywany przez Komisję Oceny Wniosków.

Co istotne, po otrzymaniu dotacji  i założeniu własnej firmy początkujący przedsiębiorca może otrzymać wsparcie pomostowe przez okres od 6 do 12 miesięcy wypłacane co miesiąc w kwocie nie wyższej niż równowartość minimalnego wynagrodzenia, połączone z doradztwem. Warunkiem koniecznym  do tego, aby dotacja była bezzwrotna jest utrzymanie firmy przez 12 miesięcy.

Ogólną grupą docelową działania 6.2. są wszyscy chętni (pod warunkiem, że nie prowadzili przez ostatnie 12 miesięcy działalności gospodarczej). Ponadto preferowane są osoby młode i po 45 roku życia, bezrobotne, niepełnosprawne oraz mieszkańcy obszarów wiejskich.

Monitoring

Po 12 miesiącach od zarejestrowania działalności gospodarczej przez wnioskodawcę następuje ostatni etap współpracy z instytucją realizującą konkurs oraz przelanie drugiej transzy dotacji. Pracownicy Projektu kontrolują czy spełnia on wszystkie warunki zapisane w umowie o wsparcie inwestycyjne. Natomiast Uczestnik projektu zobowiązuje się do poddania kontroli, przestrzegania warunków umowy oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Kontrole będą mogły być prowadzane przez Operatora wsparcia finansowego na miejscu u Uczestnika projektu lub będzie mógł on zostać poproszony o dostarczenie do Biura Projektu niezbędnych dokumentów potwierdzających fakt prowadzenia działalności (w ciągu 12 miesięcy beneficjent powinien spodziewać się minimum 2 kontroli).

Ponadto uczestnik projektu zobowiązany jest również do:

1.       Podpisania z realizatorem projektu umów dotyczących rodzaju udzielonego wsparcia tj. Umowy o świadczenie usług szkoleniowo-doradczych, Umowy na otrzymanie wsparcia finansowego, Umowy o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego, Umowy o przyznanie przedłużonego wsparcia pomostowego.

2.       Wypełniania obowiązków wynikających z w/w umów.

3.       Regularnego, punktualnego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Warunkiem otrzymania zaświadczenie o ukończeniu etapu szkoleniowo – doradczego jest udział w co najmniej 80% godzin wsparcia szkoleniowo - doradczego przewidzianego w ramach projektu. Nie osiągnięcie przez uczestnika wymaganego minimum 80% może zostać potraktowane przez Realizatora Projektu jako rezygnacja z dalszego uczestnictwa w projekcie. W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie uczestnik zobowiązuje się do pokrycia określonych przez realizatora kosztów związanych z rezygnacją - w ciągu 30 dni od ich określenia.

4.       Wypełniania ankiet związanych z realizacją projektu i monitoringiem, które będą przeprowadzone w celu sprawdzenia skuteczności udzielonego wsparcia.

5.       Współpracy z Realizatorami Projektu.

6.       Dostarczania wszelkich niezbędnych dokumentów, żądanych przez Realizatorów Projektu.

7.       Uczestnictwo w projekcie nie upoważnia Beneficjenta Ostatecznego do czynności kontrolnych wobec Realizatorów Projektu.

Istotnym elementem jest zapis dotyczący pomocy udzielania/nie udzielania pomocy publicznej danym jednostkom. Zgodnie ze „Szczegółowymi zasadami realizacji wybranych form wsparcia w ramach Działania 6.2” Pomoc publiczna (w ramach Działania 6.2) nie może być:

a)       udzielana na działalność w sektorze rybołówstwa i akwakultury w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury;

b)       udzielana na działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

c)       udzielana w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeżeli: - wartość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą objęte pomocą, - udzielenie pomocy zależy od przekazania jej w części lub w całości producentom surowców;

d)       udzielana na działalność związaną z wywozem, jeżeli jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucji lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z działalnością wywozową, przy czym pomoc obejmująca pokrycie kosztów uczestnictwa w targach i wystawach, badaniach lub usług doradczych z zakresu wprowadzenia nowego lub istniejącego produktu na nowy rynek nie stanowi pomocy publicznej na działalność związaną z wywozem;

e)       uwarunkowana pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej przed towarami importowanymi;

f)        udzielana podmiotom prowadzącym działalność w sektorze górnictwa węgla w rozumieniu rozporządzenia Rady nr (WE)1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego;

g)       udzielana podmiotom w trudnej sytuacji ekonomicznej;

h)       udzielana podmiotom na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej, uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

i)         udzielana podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie drogowego transportu towarów na nabycie pojazdów przeznaczonych do takiego transportu;

j)         udzielana uczestnikowi projektu, który rozpoczął działalność gospodarczą przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy;

k)       udzielana osobom, które w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień podpisania umowy o udzielenie pomocy prowadziły działalność gospodarczą i ją zlikwidowały;

l)         udzielana podmiotowi, który w bieżącym roku kalendarzowym oraz w dwóch poprzedzających go latach kalendarzowych otrzymał pomoc de minimis z różnych źródeł i w różnych formach, której wartość brutto łącznie z pomocą, o którą się ubiega, przekracza równowartość w złotych 200 000 euro, a w przypadku podmiotu prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego - równowartość w złotych kwoty 100 000 euro, obliczonych według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego obowiązującego w dniu udzielenia pomocy;

udzielana podmiotowi, który otrzymał dofinansowanie na pokrycie tych samych wydatków kwalifikowanych z innego źródła w ramach wyłączeń grupowych, o których mowa w art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 994/98 z dnia 7 maja 1998 r. dotyczącego stosowania art. 92 i 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa (Dz. Urz. WE L 142 z 14.05.1998, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 1, str. 312) lub na podstawie decyzji przyjętej przez Komisję Europejską w odniesieniu do pomocy indywidualnej.